Brezilyalı bir şirket olan Votorantim Grubu, Dünya’nın 20 ülkesinden daha fazla yerde ve beş kıtasında çimento, beton, agrega, selüloz ile kâğıt, tarım endüstrisi, finans, enerji ve çelik sektörlerinde faaliyet göstermektedir. Şirketin Türkiye CEO’su Şefik Tüzün ile Votorantim’in hem dünya çapındaki hem de Türkiye’deki faaliyetlerini konuştuk.
Röportajımıza sizi tanıyarak başlayabilir miyiz?
METU Makine Mühendisliği’nden mezun olduktan sonra üniversitede araştırma görevlisi ve Etibank’ta proje mühendisi olarak çalıştım. Yüksek mühendislik eğitimimden sonra GAMA Endüstri’de çalışmaya başladım ve oradaki son 10 yılımda çok faydalı bilgiler edindim. Kısa bir kişisel iş macerasından sonra çimento sektörüne geçtim ve hala burada devam etmekteyim. 22 yıl boyunca Cement Francais, Lafarge, Cimpor gibi uluslararası ve küresel şirketlerde çalıştım ve
şu an Votorantim Türkiye’de çalışmaktayım. O dönemlerde 2 yıl Fransa’da ve 2 yıl ABD’de çalıştım. Şu an Votorantim Türkiye CEO’su ve Kurul Başkan Yardımcısı’yım.
Votorantim Grubu’nun tarihçesiyle ilgili bilgi verebilir misiniz?
Votorantim Grubu, 20 ülkeden fazla yerde ve beş kıtada bulunan; çimento, beton, agrega, selüloz ile kâğıt, tarım endüstrisi, finans, enerji ve çelik sektörlerinde faaliyet göstermekte olan Brezilyalı bir şirkettir. Votorantim Grubu, 1918 yılında tekstil fabrikası olarak Votorantim şehri, São Paulo eyaletinde kurulmuştur. O tarihten itibaren; güvenilirlik, ahlak, saygı, girişimcilik ve birliktelik gibi değerlere bağlı olarak faaliyetlerini çeşitlendirmekte ve devamlı olarak büyümektedir. Votorantim Çimentoları (VC), 1936 yılında Sorocaba bölgesi, São Paulo Eyaleti, Brezilya’da kurulmuştur. VC, Kuzey Amerika’yı uluslararasılaşma işleminin başlangıç noktası olarak seçmiştir. İlk önemli adım, tam entegre birimlere ve çimento, beton, ve agrega piyasalarında güçlü bir varlığa sahip olan Kanadalı St.Mary’s Cement şirketinin 2001’de satın alınmasıyla atılmıştır. Yapısını, Kanada-ABD sınırı yakınlarında bulunan Great Lakes bölgesindeki birçok çimento fabrikası, beton fabrikası, öğütme tesisi ve dağıtım merkezleri oluşturmaktadır. 2003 yılında VC, Suwannee American Cement şirketini Anderson Grubu ile ortak bir girişimle satın alarak Kuzey Amerika’daki en cazip çimento ve beton pazarlarından biri olan Florida’da bayrak çekmiştir.
2005 yılında, şirketin ABD’deki büyümesi, Michigan’daki Charlevoix ve Illinois’deki Dixon isimli iki çimento fabrikasının ve sekiz bölgesel terminalin alımıyla hız kazanmıştır. 2008 yılında, VC, Illinois’deki Great Lakes bölgesi, Indiana, Michigan ve Wisconsin’de mevcut depoların ve malzemelerin nakliyesi için büyük bir nakliye kamyonu filosunun yanında 80 beton üretim birimi ve 17 agrega taş ocağından oluşan bir varlığa sahip Orta Batı’daki en büyük beton ve agrega üreticilerinden biri olan Prairie şirketini bünyesine katmıştır. VC, Bolivya’da Cemento Itacamba, Şili’de Cementos Bío Bío, Arjantin’de Cemento Avallaneda, Uruguay’da Cementos Artigas ve Peru’da Cemento Portland sermaye holdingleri aracılığıyla Güney Amerika’daki varlığını büyütmüştür.
Ayrıca, 2010 yılında VC, Portekiz merkezleri ile Brezilya ve Avrupa, Afrika ve Asya’da 11 farklı ülkede faaliyetleri ile dünyanın en büyük çimento şirketlerinden biri olan Cimpor sermayesinin %21,2’lik hissesini alarak küresel faaliyetlerini büyütmüştür. 2012 yılında VC, uluslararası olarak büyüme becerisini güçlendirmek amacıyla Cimpor üzerindeki hisselerini, Asya, Afrika ve Güney Amerika’daki bazı mülkler karşılığında Camargo Corrêa Cimpor şirketi ile takas ederek faaliyetlerini; 13 çimento fabrikasını, bir klinker fabrikasını, 8 öğütme fabrikasını, 78 beton merkezini, 22 agrega fabrikasını, 5 harç birimini ve bir söndürülmüş kireç birimini birleştirerek Türkiye, Fas, Tunus, Hindistan Çin ve İspanya pazarlarına kadar genişletmiştir.
Üretim tesisiniz ve kapasitesi hakkında bilgi alabilir miyiz?
Votorantim, Türkiye’deki çimento, beton ve agrega sektörlerinde faaliyet göstermektedir. Ankara-Hasanoğlan, Yozgat, Çorum ve Sivas’da 4 klinker fabrikası ve Nevşehir ile Samsun’da 2 2,6 MT CK ve 3,8 MT CC yıllık üretim kapasitesi ile 2 öğütme fabrikası, 3.7 Mm3 yıllık üretim kapasitesi ile 15 karılmış hazır beton fabrikası işletmektedir. Aynı zamanda, Ankara Lalahan ve Kayseri Bünyan’da 2,9 MT üretim kapasitesi ile iki agrega fabrikası işletmekteyiz.
Satış, pazarlama ve hizmet politikalarınızdan bahsedebilir misiniz?
Votorantim şirketinin satış ve pazarlama stratejisinin temeli müşteri odaklılıktır. Votorantim, müşterilerin ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla en iyi ürünü ve servis hizmetini sağlamayı hedeflemektedir. Votorantim, müşterilere çözüm ortağı olarak yaklaşmaktadır. Votorantim her zaman yeni ve müşteri odaklı uygulamalarıyla piyasaya yönelmiştir. Şirket ürün ve servis hizmetleri yanında müşterilerin ihtiyaçları ve beklentileri, müşteri hizmetleri hattı ve müşteri memnuniyeti anketi ile devamlı olarak takip edilmekte ve ölçülmektedir. Votorantim, Türkiye çimento piyasasındaki ilk ve tek gerçek teknik hizmetler ekibine sahiptir. Votorantim aynı zamanda Türkiye çimento piyasasındaki ilk markalı ürüne sahiptir.
Dünya’nın hangi bölgelerinde çimento arzı yükselerek artacaktır?
Şunu diyebilirim ki, az gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde daha çok yatırım olacaktır. Bunun pek çok nedeni var: Şuan ki ve gelecekteki yüksek çimento talebi, yoğun altyapı projeleri, konut ve ticari yapı gelişimi, göreceli olarak daha az talep kâr çevre yasaları vb.
Önümüzdeki yıllarda Türkiye’deki hareket planınız nedir?
Her şeyden önce, kapasitemizi piyasalarımızın büyümesi doğrultusunda artırarak organik bir büyüme planlıyoruz. Bu süre zarfında, Türkiye’deki diğer fırsatlara dikkat edeceğiz ve onları da ciddi şekilde değerlendireceğiz.
Türkiye Çimento Endüstrisi’ne dair görüşleriniz nelerdir?
Türkiye Çimento Endüstrisi, 2013’de 63 milyon ton ve 2014’ün ilk sekiz ayında 42 milyon tonluk tüketime sahne oldu. Türkiye, üretimde dünya beşincisidir ve ihracatta dünya üçüncüsüdür. Avrupa’daki bir numaralı üretici ve ihracatçıdır. 2013’de kişi başına tüketim 827 kg/kişi idi. Altyapı yatırımları, kentsel dönüşüm projeleri, konut ve ticari yapı inşaları için yüksek talep nedeniyle bu tüketim değerinin önümüzdeki yıllarda artmasını bekliyoruz. İhracat da Türkiye çimento endüstrisi için önemli bir etken olmaya devam edecektir.