Teknik Makaleler

BEUMER, Lafarge kovalı bant elevatör sistemini heavy-duty teknolojisi ile geliştiriyor: Hizmet Ömründe Önemli Ölçüde Artış | SintekPlus Sayı 2

Görkemli konut ve işyeri binalarının, tünellerin ve diğer altyapı tesislerinin hiçbiri çimento kullanılmadan üretilemez. Lafarge çeşitli uygulamalara yönelik olarak ekonomik bir şekilde çimento üretmek için Almanya’nın Wössingen kentinin Baden bölgesinde bulunan fabrikasının üretim tesislerinde modernizasyona gitti. Modernizasyon çalışması farin değirmenine giden mevcut bantlı kovalı elevatörü de kapsadı. Nakil sistemleri uzmanı BEUMER, daha yüksek taşıma kapasitesi ve daha uzun hizmet ömrü sağlayan yenilikçi ağır hizmet tipi kovalı elevatörü teklif etti. Bu yeni teknoloji sayesinde mevcut kovalı elevatörde kolaylıkla değişiklik yapılabildi.

Lafarge Group’un çimento fabrikasının önısıtıcı kulesi Karlsruhe yakınında Wössingen tabelasından henüz birkaç yüz metre önce belirmeye başlıyor. Yetmişli yıllarda tesis, uluslararası çimento üreticisi tarafından devralınmıştı. Lafarge Zement Wössingen GmbH’nin Hizmet ve Geliştirme Başkanı Stephan Schenk “78 ülkede yaklaşık 78.000 çalışanımız bulunuyor”. Lafarge Fransa, İngiltere, Polonya, Yunanistan ve Avusturya gibi dünya genelinde birçok ülkede pazarın lideri. Lafarge, Almanya’da altı lider üretici arasında yer alıyor. Bay Schenk şu açıklamayı yapıyor “İleri teknoloji ve yüksek sorumluluk bilinci ile çeşitli uygulamalar ve gereklilikler için Wössingen’deki sahamızda günde yaklaşık 800.000 ton çimento üretiyoruz”.

Lafarge hem enerji tasarrufu sağlayan hem de çevre açısından duyarlı olan üretim yöntemlerine özellikle değer veriyor. Bu nedenle, 2008 ve 2009 yılında sistemlerde 60 milyon Euro tutarında bir modernizasyon gerçekleştirildi. Çimento fabrikası artık 5-kademeli bir ön ısıtıcı kule ve yeni bir klinker soğutucusuna sahip. Bay Schenk “Lepol prosesine son vererek işletmede hiçbir kesinti olmaksızın ön ısıtıcı kuleli ve prekalsinatörlü enerji tasarrufu sağlayan kuru prosese geçiş yaptık.

Üretimi daha uygun maliyetli ve çevreye duyarlı kılmak için iki fırınlı kullanımından tekli döner fırın kullanımına geçtik.” ifadesini kullanıyor. Mühendislerin ifadelerine göre “Fırın hattı artık ciddi ölçüde daha yüksek bir kapasiteye sahip. Sisteme saatte yaklaşık 150 ton hammadde beslemesi yapılıyor. Bunun sonucunda, üretimde kökten bir değişiklik gerçekleşiyor.” Performanstaki artış ve fırın hattının modernizasyonu nedeniyle farin değirmenine yönelik kovalı elevatörün taşıma oranı ciddi ölçüde arttırılması gerekti. Kovalı elevatör kireçtaşını değirmenin bunkerine aktarıyor.

Banttaki yüksek aşınma
Bay Schenk şu hatırlatmada bulunuyor “Yüksek taşıma oranı nedeniyle kalın taneli malzemede daha fazla sorunla karşılaşıyorduk.” Büyük parçacıklar sık sık bant ve kova arasına sıkışarak ciddi bir aşınmaya yol açıyordu. Konvansiyonel kova montajı kova ile bant arasında yaklaşık 25 mm’lik bir boşluğa neden olduğu için konvansiyonel kovalı bant elevatör taşınacak olan malzemenin azami tane büyüklüğü ile sınırlandırılmıştır. Daha büyük parçacıklar bu boşluğa sıkışabilirler. Bu durum, bandın geri dönüş tamburu çevresinden geçerken hızlı bir şekilde hasara maruz kalmasına yol açar.

Bay Schenk “Bandın yapısı iki yıl içinde gözenekli bir hale geliyor.” ifadesini kullanıyor. Banttaki çatlakların önlenmesi ve artmakta olan gerekliliklerin karşılanması için yeni bir çözümün bulunması gerekiyor. Her halükarda, uzun vadeli bir çözüm ihtiyacı söz konusuydu. Bay Schenk sözlerine şu şekilde devam ediyor “Çünkü bandın yenilenmesi çok maliyetli.”
Yeni heavy-duty teknolojisi bu işi görüyor İlk olarak, Wössingen tesisindeki mühendisler mevcut kovalı bant elevatörü merkezi zincirli kovalı elevatörle değiştirmeyi planladılar.

“Büyük taneli malzemenin taşınmasına yönelik sorunu çözmüş olacaktık.” ifadesini kullanan Bay Schenk sözlerine şöyle devam etti “Ancak, yeni bir merkezi zincirli kovalı elevatör çok pahalıya mal olacaktı.” Uygun bir çözüm arayışına giren çimento üreticisi dikey konveyör üretimi yapan bazı imalatçılarla iletişime geçti bunlardan biri de şirket merkezi Almanya’nın Beckum kentinde bulunan BEUMER Group oldu.

BEUMER Group ve Wössingen’deki çimento fabrikası arasındaki işbirliği uzun bir geçmişe dayanıyor. Pazarın lideri sektördeki başarısını on yıllardır sürdürüyor ve sunduğu çözümlerle müşterilerin ilgisini çekiyor. Bay Schenk şu hatırlatmayı yapıyor “Koşullarımızı belirtirken BEUMER yeni geliştirilen teknolojiyi tavsiye etti.” Bay Schenk “Kireçtaşını taşımak için kullanılan merkezi zincirli kovalı elevatör, hammaddenin içinde bulunan aşındırıcı parçacıkların zımpara etkisi göstermesi nedeniyle yüksek bir aşınmaya maruz kalıyor.” ifadelerini kullanıyor.

Zincirli kovalı elevatörler aşındırıcı etkisi düşük olan malzemeler için kullanıldığında kovalı bantlı elevatörlerle aynı özelliklere sahip olsa da, güçlü bir aşındırıcı etkiye sahip malzemelerin söz konusu olması halinde hizmet ömrü büyük ölçüde kısalıyor. BEUMER uzmanlarına kapsamlı bir şekilde danışıldıktan sonra yeni ağır hizmet teknolojisi kullanılarak yalnızca bant ve kovalarda yenilemeye gidildi. Bu teknoloji, parçacık boyutları 120 mm’ye kadar olan ve nem oranı yüzde altıya kadar olan malzemeleri farin değirmenini beslemek için kullanılıyor. Bay Schenk “Yeni kapasite artık saatte 800 ton” diyerek memnuniyetini belirtiyor.

Bu, yeni kova geometrisi sayesinde mümkün oluyor. Bant ve kova arasında artık boşluk kalmadı. Kalın taneli malzemeler kepçeleme ve doldurma işlemi sırasında sıkışmaya neden olmuyor. Segmanlar ve cıvatalar kullanılarak kovalar bandın arkasına sıkıca monte ediliyor. Tel içermeyen bölgelere sahip bantlar, tüm BEUMER kovalı bantlı elevatörlerde olduğu
gibi yeni ağır hizmet tipi kovalı elevatörleri için de kullanılıyor. Kovalar çelik tellere zarar vermeden ve hatta bunları kesmeden banda sabitlenebiliyor. Kovalı elevatör bandının çekiş kuvvetleri de tam ölçekte muhafaza ediliyor.

Yeni kova şekli aynı zamanda daha sorunsuz bir çalışma sağlayarak daha az gürültü çıkmasını temin ediyor. BEUMER, taşınacak olan malzemeye bağlı olarak malzemeye uyarlanmış kovalar sunuyor ya da kovalı elevatör ayak kısmına dinamik bir taban monte ediyor. Bu sayede kovalı elevatörün ayak kısmına ıslak ve yapışkan malzemenin girmesi önleniyor. Ve, patlayıcı malzemelerin taşınması gerektiğinde tüm bileşenlerin ATEX versiyonu mevcut.

BEUMER, Lafarge çalışanlarını yeni teknoloji hakkında bilgilendirmek için Stephan Schenk ile birlikte iki meslektaşını Beckum’a davet etti. Yüzünde bir gülümsemeyle “Yeni teknoloji, minyatür bir kovalı elevatör sergilendi. İşte bu, işleyişi kafalarına soktu” ifadesini kullanıyor. Bunlar ne bir konvansiyonel kovalı bantlı elevatörün ne de bir merkezi zincirli kovalı elevatörün karşılayabileceği talepler. “

BEUMER, test malzemesini kullanarak kovaları özel gerekliliklerimize uyarladı.” Ağır yüklere direnen bir bant Ağır hizmet tipi elevatörler geliştirilirken tel içermeyen bölgelerdeki bantların çekme mukavemeti arttırıldı. Mevcut bandın gerilme yükü 2.500 N/mm seviyesindeyken yeni bandın gerilme yükü tel içermeyen bölgelerle birlikte 3.300 N/mm seviyesinde. Yeni ağır hizmet tipi kovalı elevatörler, konveyör bantların mekanik aşınmaya daha dirençli kılınmaları ve kaba taneli malzemeleri ve yüksek gerilme yükünü taşıyabilir duruma getirilmeleri sayesinde yüksek kapasiteye ve büyük C-C mesafelerine sahip güçlü aşındırıcı malzemeler için popüler bir taşıma sistemi oldular.

Schenk’in Beckum’da öğrendiğine göre “Bu bant, zincirin iki katı kadar bir kullanım ömrüne sahip. Bu bandın kullanıldığı kovalı elevatörler klinker, cevher ya da yüksek fırın cürufu gibi güçlü aşındırıcı malzemeler için kullanıldıklarında merkezi zincirli kovalı elevatörlere kıyasla açık bir şekilde üstündürler.”

Zamanımız çok azdı ve planlamayı yapmak ve değişikliği gerçekleştirmek için yalnızca iki ayımız bulunuyordu. Bay Schenk şu ifadeyi kullanıyor “Ekim ayında sistemin çalışması gerekiyordu. Teslimat tarihi Ocak ayının başlangıcıydı
ve kovalı elevatör Şubat sonunda devreye alındı.”Lafarge çalışanları montajı BEUMER uzmanlarının dikkatli gözetimleri
altında gerçekleştirdi. Bu, çimento fabrikası açısından bir taahhüt için son derece kısaydı. “BEUMER bütün planlamayı yaptı, bize sadece kovaları ve bandı monte etmek kaldı.”

Bay Schenk şu ifadeyi kullandı “Bu çözüm sayesinde büyük bir tasarruf elde ettik.” Schenk “Tüm modifikasyonun maliyeti 80.000 Euro civarında oldu. Karşılaştırma yapacak olursak, yeni bir konvansiyonel bandın maliyeti 60.000 Euro olacaktı. BEUMER’in sunduğu çözümün iki kat daha fazla dayanacağını düşünecek olursak, bu modifikasyon kendini kısa sürede amorti edecek.” ifadeleriyle durumun önemini vurguladı. “Altı aylık işletim sonrasında dahi hiçbir aşınma belirtisi görülmüyor. Eski bantta bu durum çok daha farklıydı.”

BEUMER Group konveyör, yükleme, paletleme, ambalajlama, tasnif ve dağıtım teknolojilerine yönelik nakil sistemleri imalatının uluslararası liderleri arasındadır. BEUMER Group; Crisplant a/s ve Enexco Teknologies India Limited ile birlikte yaklaşık 3.000 kişiyi istihdam etmektedir ve yıllık cirosu yaklaşık 450 milyon EUR seviyesindedir. BEUMER Group, yan kuruluşları ve satış temsilcilikleri aracılığıyla dünya genelinde birçok endüstride faaliyet göstermektedir.

Ayrıntılı bilgi için lütfen www.beumergroup. com adresini ziyaret edin.

En Üste Çık