Röportaj

Turizm Sektörü ve Tatilde Kirala’nın Hedefleri | Ruşen Mat

Sintek Group iştirak şirketi Tatilde Kirala’nın Kurucu ve CEO’su Ruşen Mat ile birlikte Turizm Haftası kapsamında bilgilendirici ve güzel bir sohbet gerçekleştirdik. Tatilde Kirala’nın başarı hikayesinden, gelecek dönem planlarından ve aldığı yatırımlardan bahsettiğimiz röportajı keyifle okumanızı dileriz. Değerli görüşlerini bizlerle paylaşan Ruşen Mat’a teşekkürlerimizi sunarız.

Sintek Group: TatildeKirala’yı kurmaya nasıl karar verdiniz? Turizm sektörünün geleceğini nasıl görüyorsunuz?

Ruşen Mat: 2017 yılında profesyonel iş hayatımın ardından kurduğum dijital pazarlama ajansı ‘WeMade Digital’ ile Hepsiburada, Letgo, Sahibinden gibi firmalara proje gerçekleştiriyor ve onlarca farklı markanın dijital operasyonlarını yönetiyorduk. Bu süreçte yurtdışı ve yurtiçinde Airbnb’yi oldukça fazla deneyimleme imkânım oldu. Türkiye’de bu modelin birçok eksik içerdiğini gördüğüm için pazar araştırması yapmaya başladım. Yaklaşık 6 aylık bir sürenin sonunda ortaya çıkan proje ve fizibilite çalışmasının ardından projemizi Türkiye’de başarabileceğimize inanarak fikirlerimi yakın çevremde bulunan ve bu uzun yolu birlikte yürüyebileceğimize inandığım birkaç kişiye anlattım. Bu kişilerden biri  olan Sintek Group kurucu ortağı Onur Atakay ile projeye başlamaya karar verdik. Bugün Tatilde Kirala olarak Türkiye’nin en iyi teknolojisine ve en büyük portföyüne sahip villa kiralama platformuyuz.

Daha öncesinde Turizm sektörün girişimci olarak deneyimleme imkânım olmasa da misafir olarak birçok deneyime sahiptim. İş konusunda deneyim kazanma imkânı buldukça, özellikle dışarıdan devasa gördüğümüz birçok şirketle son 5 yıl içerisinde iş birliği süreci yönettiğimizin de altını çizmek isterim. Profesyonellik ve teknoloji anlamında bakıldığında sektörün birçok alanda gelişime açık  olduğunu ve önümüzdeki 5 yıl içerisinde yeni markaların daha çok konuşulacağını söyleyebilirim.

SG: Girişim fikri bulmak, gerçeğe dönüştürmek zor ve uzun bir yol. Sizin bu yoldaki en büyük destekçiniz ne oldu?

RM: Fikri bulmak ile bunu gerçekleştirmek uzun süredir iş hayatında deneyimlediğim ve rahatlıkla yönettiğim bir konu olsa da girişimciliğin ortaya çıkardığı psikolojiyi yönetmek bu sürecin en zor kısımlarından biriydi. “Roller coaster” deneyimi gibi inişli çıkışlı psikolojik durumları yönetmek oldukça zorlayıcı olabiliyor. Bu noktada desteğini her zaman hissedebileceğiniz bir yol arkadaşına ve inançlı, azimli ve güvenilir bir ekibe ihtiyaç duyuluyor. Yola birlikte çıktığımız kurucu ortağımız Onur Atakay’ın zor zamanlardaki stratejik destekleri olmasaydı, bugün Tatilde Kirala’nın denemiş ancak başaramayınca pes etmiş girişimler arasında olacağını rahatlıkla söyleyebilirim.

SG: Pandemi döneminde iş modeliniz sayesinde büyük bir gelişim elde ettiniz. Pandeminin etkisini yitirmesinden bu yana Tatilde Kirala ’da ne gibi yenilikler ve gelişmeler oldu? Başladığınız noktadan günümüze, sektörde gerçekleştirdiğiniz en büyük yenilik sizce nedir?

RM: Pandemi dönemi ilk başlarda, hem hayatımızda yarattığı etkilerden hem de iş modelimizi alaşağı etmesinden dolayı zorlu bir süreçti. Ancak birkaç ay sonra hızla toparlanmaya ve yükselişe geçmeye başladığımızı söyleyebilirim. Pandemi sonrası dönemde tatil alışkanlıklarının değişmesi ile alternatif konaklama modeli olan villa kiralama turizmi artık ana akım konaklama modellerinden biri haline gelerek daha çok tercih edilmeye başladı. Biz de bu dönemde TV ve radyo gibi geleneksel kanalları kullanarak stratejik pazarlama yatırımları yaptık. Uzun vadede hem ilan veren müşterilerimiz hem de misafirlerimiz açısından önemli kazanımlar sağladık.

Her yıl teknolojiye 1,5 Milyar $ yatırım yapan Airbnb ile neredeyse aynı teknolojiyi kullanıcılarımıza sunabiliyoruz. En büyük avantajlarımızın %40 ön ödeme modeli ve %100 iade garantisi ile 90 ilçede bulunan 6.500’ün üzerinde villa ve tekneyi platformumuzda sunmak olduğunu söyleyebilirim. Bu noktada rezervasyon öncesi, sırası ve sonrasında müşterilerimize kesintisiz misafir destek hattı sunarak memnuniyet oranını en yüksek düzeyde tutuyoruz.

SG: Başarı anahtarınız nedir? Turizm sektörünü hedefleyen girişimcilere verebileceğiniz tavsiyeler var mıdır?

RM: Henüz Tatilde Kirala’yı yolun başında görüyor ve son 2 yıldır attığımız adımların tüm karşılığını önümüzdeki dönemlerde alacağımıza inanıyorum. Başarımızın en önemli anahtarının, sorunlar karşısında pes etmek yerine azimle çözüm bulma gayretimiz olduğunu söyleyebilirim.

Turizm sektörü oldukça dinamik değişkenlere sahip çok fragmente bir pazar. Marka haline gelebilmek için sadece yüksek reklam bütçelerine değil; zamana, iyi bir teknolojiye ve güvenilir bir iş modeline sahip olmanız gerekiyor. Bütün sisteme sahip olduktan sonra ise yol boyunca yaşanacak aksiliklerden ve krizlerden dolayı ilk planınızı değiştirmeniz gerektiğinde bunu uygulayabilecek çok iyi bir ekibe ihtiyacınız oluyor. Tüm maddelerin bir araya geldiği durumda da sürecin başarıya ulaşacağını düşünüyorum.

SM: 2022 yılında 250 milyon ₺ değerleme üzerinden bir yatırım aldınız. Son olarak 600 bin dolarlık yeni yatırım haberinizi duyurdunuz. 2023 yılında yatırımlarınızı nasıl değerlendireceksiniz? Tatilde Kirala’yı gelecekte neler bekliyor?

RM: 250 Milyon TL değerlemeli turumuzda yaklaşık 2 Milyon USD’lik bir yatırım aldık. Bu tura Re-Pie liderlik ederken aramıza yeni ortaklarımız APY Ventures ve Mehmet Fatih Trabzon da katıldı ve Sintek Heavy Industries Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Özkan’da hisselerini korumaya devam etti. 

Aldığımız bu yatırımların bir kısmını 2022 yılı için kaynak kullanımına ayırmıştık. Kalan kısmını 3 katlık büyüme hedeflediğimiz 2023 yılında; teknoloji, insan kaynakları ve pazarlama yatırımları için kullanmayı planlıyoruz.

Tatilde Kirala’yı 2025 yılında en az 1 Milyar TL tekrar eden gelire sahip bir teknoloji firması haline getirmek en önemli amacımız.

SG: Kuruluşunuzdan bu yana Sintek Group ile iş birliğindesiniz. Sintek Group yatırımları faaliyetlerinizi nasıl etkiledi?

RM: Sintek Group geleneksel sektörlerde iş yapan birçok firmanın aksine, vizyoner bir bakış açısına ve uzun vadeli olmasının yanı sıra sonuç odaklı düşünce kabiliyetine sahip bir firma. Günümüzde birçok şirket içinde bulunduğumuz konjonktür gereği kısa vadeli planlar yaparken vizyoner yaklaşıma sahip bir şirket ile yola çıkmanın avantajını ilk günden beri yaşamaya devam ediyoruz.

Şirketi kurduğumuz günden bu yana geçen 5 yıl içerisinde yaşadığımız sayısız badireyi Onur Atakay’ın stratejik yaklaşımları ve güçlü desteği olmadan atlatabilmemiz mümkün değildi. Teknoloji girişimlerinin %90’ının batmasına sebep olan ve ölüm vadisi olarak adlandırılan ilk 3 yıllık süre içerisinde mali, hukuki, stratejik anlamda çok güçlü destekler aldık ve almaya da devam ediyoruz. Bu sebeple ben de bir girişimci olarak rahatlıkla günlük operasyonlarımıza odaklanabiliyorum.

SG: Awayzon ile yurtdışı pazarına güçlü bir giriş yaptınız. Global pazar hedefleriniz nelerdir?

RM: Awayzon markası Tatilde Kirala’nın önümüzdeki 2 yılına damga vuracak önemli bir marka. Bu sebeple global ve lokal pazarda yeni iş modelimizi bu marka ile test ediyoruz. İş modelimiz ile birlikte yüzlerce villanın yönetimini devralarak artık misafirlere doğrudan hizmeti biz sunuyoruz. Böylelikle çok daha iyi bir misafir deneyimine ulaşabiliyoruz. Global pazarda sektörün en etkili firmalarından olan Airbnb, Booking, VRBO gibi  dev isimlerle kurduğumuz iş birlikleri ile geçmiş yıllarda ortaya koyduğumuz hacmin çok daha üzerine çıkmayı hedefliyoruz. 

SG: Tatilde Kirala’nın 5 yıl sonrasını hayal ettiğinizde nasıl bir tablo bizi karşılıyor?

RM: Şu anda çalıştığımız iş ortaklarımıza bakıldığında, Tatilde Kirala ile faaliyette olduğumuz 90 ilçede çok önemli bir marka haline geldik. Ayrıca Türkiye’de dev turizm markaları olarak bilinen birçok kuruluş ile kıyaslanmaya çoktan başladı. Bu markalarla çalışan iş ortaklarımızdan sektördeki birçok firmadan daha iyi teknoloji ve iş akışına sahip olduğumuzu doğrudan duymak bizleri çok mutlu ediyor. 

2028 yılında Tatilde Kirala’nın Awayzon markası ile birlikte 3.500’ün üzerinde villayı doğrudan yönetmesini ve yıllık 100 Milyon USD’nin üzerinde bir işlem hacmine sahip olmasını hedefliyoruz. Hedeflerimiz doğrultusunda 2023 yılı itibariyle yaklaşık 400 villanın bizzat yönetimini gerçekleştirmeye başladık. İlk gün ki heyecanımız ve çalışma azmimiz sayesinde hayallerimize hedeflediğimizden daha yakınız.

En Üste Çık